Licht in het duister

Vaak horen we dat fietsers niet opgemerkt werden in het donker. Hoe zit het nu juist met verlichting op de fiets? 

De wet stelt dat onze fiets vooraan een wit of geel licht moet hebben, een rood achteraan dat 's nachts bij helder weer zichtbaar moet zijn op een afstand van 100 meter minimum.
De verlichting moet aangezet worden vanaf het vallen van de avond tot het aanbreken van de dag, en zelfs overdag bij een zichtbaarheid minder dan 200 meter.
Over de lichtsterkte van het licht vooraan wordt met geen woord gerept en dus worden we door producenten van fietsverlichting gepaaid met termen als 'lumen' en 'lux', en liefst zo hoog mogelijk.

Voor een goed begrip: 

- lumen is de hoeveelheid licht
- lux is de belichtingssterkte
In het schema wordt dit duidelijk weergegeven (bron Sigma)

800 lumen

Onderzoek heeft uitgewezen dat een te felle lamp tegenliggers verblindt zodat als maatstaaf 800 lumen wordt weerhouden.
Een goed fietslicht beschikt ook over een 'cut off', d.i. een duidelijke scheiding tussen de felle koplamp die naar beneden schijnt en de minder felle die naar voren schijnt: laat je hierin duidelijk informeren.

Nog enkele tips:

Tot slot geven we graag nog enkele tips mee:

  • ga verstandig om met de montage van je fietsverlichting op helm en/of kledij

  • heb je een hoog tot zeer hoog lumengehalte, rijd niet in het wiel van een voorligger die dan constant in zijn schaduw rijdt en denk ook aan verblinding van tegenliggers

  • vervang fietsverlichting met batterijen door deze die met usb oplaadbaar zijn

  • in het donker wordt snelheid verkeerd ingeschat: bouw dus een veiligheidsmarge in!

En ja, geen fietsverlichting  = 58€ boete onmiddellijke inning bij politiecontrole

17/04/2019