Dode hoek een doorbraak?
Dode hoek in het buitenland
In een reportage van Autobild (nr. 46 van 17/11/2017) wordt uitvoerig ingegaan op dodehoekongevallen. Ook Duitsland ontsnapt niet aan de problematiek, maar in verhouding zijn er 2,5 keer minder dodelijke slachtoffers te betreuren dan in België.
Edeka, een transportbedrijf in het zuiden van Beieren, heeft al zijn 165 vrachtwagens uitgerust met een akoestisch en visueel waarschuwingssysteem, inclusief monitor en camera. En ook al is het systeem nog niet perfect, er kunnen mensenlevens gered worden, stelt men terecht.
En ook autoconstructeur Daimler heeft een 'Abbiegeassistent' systeem ontwikkeld dat gekoppeld wordt aan praktijkoefeningen in de rijschool. Een vierde van de bestelde vrachtwagens bij Mercedes-Benz worden ermee uitgerust: kostprijs 2.525€ als onderdeel van veiligheidspakket nr. 1768.
Duits onderzoek heeft voorts aangetoond dat bij dodehoekongevallen met vrachtwagens er 2/3 vrouwen bij betrokken waren, 40% is ouder dan 65 jaar en de meeste gevallen deden zich voor op kruispunten waar de fietsers groen licht hadden. In Vlaanderen is dit niet anders en met de toename van senioren op elektrische fietsen zullen de risico's niet afnemen.
Verbetering in zicht bij ons?
België heeft een bijzondere dramatische historiek van dodehoekongevallen, vooral met fietsers en zo dringt Gustaaf Versweyveld van Veiliger Verkeer Vlaanderen er bij de overheden op aan tot snelle invoering van conflictvrije kruispunten alsook de invoering van het boven vermelde of gelijkaardige detectiesysteem met wettelijke periodieke technische keuring.
Ook Fietsberaad bundelt een aantal suggesties voor de architecten van onze verkeersinfrastructuur, en gaat zelfs op lange termijn voor het sterk verminderen van zwaar verkeer in woonkernen e.d. Dit naar het voorbeeld van de Amsterdamse wijk Buitenveldert waar vanaf midden dit jaar geen zware vrachtwagens in kleine straten meer toegelaten zijn.
'Fietsongeval.be volgt dit verder op voor jou.
17/04/2019